Ovozli tinglash

Nima uchun maktablarga VR va AR kerak?

Virtual haqiqat asta-sekin maktablarga kirib bormoqda. Masalan, 2019-yildan boshlab u Nijniy Novgorod shahridagi o‘quvchilarga hayot xavfsizligini o‘zlashtirishda yordam bermoqda, 2021-yildan boshlab shahardagi barcha maktablarda VR simulyatorlari yordamida ushbu fan bo‘yicha darslar o‘tkazish rejalashtirilgan edi. 2019-yilda Moskva, Sankt-Peterburg va Vladivostok talabalari fizika va kimyo bo‘yicha OGEga tayyorgarlik ko‘rish uchun VRdan foydalanganlarida tajriba bo‘lib o‘tdi.

Bunday tajribalarda qatnashgan talabalar yangi texnologiyalar tufayli materialni o'rganish osonroq ekanligini va virtual haqiqatda urinish va xato qilish unchalik qo'rqinchli emasligini ta'kidlashadi. Bundan tashqari, dubulg'a boshqalardan ajralib turadi, bu konsentratsiyani oshiradi. Shuning uchun, masalan, kimyo modullarida "erkin" laboratoriyalar yaratiladi, bu erda siz har qanday moddalarni aralashtirishingiz va ularning o'zaro ta'sirini kuzatishingiz mumkin. Shu bilan birga, tajribalar natijasida portlovchi aralashma paydo bo'lsa ham, barcha talabalar, o'qituvchilar va maktab mulki mutlaq xavfsizlikda.

VR yordamida siz dastlab duch kelmasligingiz kerak bo'lgan vaziyatlarda ko'nikmalarni mashq qilishingiz mumkin. Bu hayot xavfsizligi uchun dolzarbdir - virtual haqiqat yong'in, terakt, zilzila sodir bo'lganda, eng real sharoitlarda harakatlarning to'g'riligini tekshirish imkonini beradi. Chet tillarni o'rgatishda texnologiyalar turli til holatlariga o'tkaziladi; tarix yoki adabiyot darslarida - ular ko'rib chiqilayotgan voqealarning tomoshabin yoki ishtirokchisi bo'lishga yordam beradi; fizika, matematika va tabiiy fanlar bo'yicha - ular yalang'och ko'z bilan ko'rinmaydigan narsalarni ko'rsatadilar.

Virtual haqiqatning asosiy doirasi "masofaviy" emas, balki o'qituvchi va boshqa talabalar bilan birgalikda sinfda yuzma-yuz darslardir. Masalan, Nijniy Novgoroddagi hayot xavfsizligi darslarida bolalar guruhlarda favqulodda vaziyatlarda qanday ishlashni o'rganadilar.

Maktab VR olami

Ta'limda virtual va kengaytirilgan haqiqatdan tobora ko'proq foydalaniladi. Endi VR/AR eng qiziqarli o‘rganish formatlaridan biri hisoblanadi. Common Sense Census tadqiqoti shuni ko'rsatadiki, 8 yoshgacha bo'lgan bolalar kuniga o'rtacha 2,5 soatni ekranlar oldida o'tkazadilar. Zamonaviy texnologiyalar, jumladan VR va AR-ga asoslangan axborot taqdimoti bugungi avlod uchun eng qiziqarli va tushunarli bo‘lib bormoqda. Asosiysi, dozalangan o'yin-kulgi - ammo bu kompyuterdagi odatiy ishlarga ham tegishli. Binobarin, bunday formatlar tez orada darslik va daftar bilan birga to‘laqonli o‘quv quroliga aylanadi.

Ammo VR va AR o'rganishga maksimal foyda keltirishi uchun o'qituvchilar ular bilan qanday ishlashni tushunishlari kerak: turli fanlar uchun qanday materiallar va syujetlar kerakligini, nazariya va amaliyotni qanday o'zaro bog'lashni, sinf ishini va bilimlarni tekshirishni qanday tashkil qilishni. Ilgari dubulg'alarning qimmatligi va maktablar uchun kam sonli dasturiy ta'minot tufayli ta'limda VR texnologiyalaridan foydalanish o'qituvchilar orasida katta talabga ega emas edi. Ishlab chiquvchilar esa talabning pastligi sababli maktab fanlari uchun VR dasturlarini yaratmagan. Endi vaziyat o'zgarmoqda.

Buni, jumladan, so‘nggi yillarda VR/AR-dan foydalanishga qiziqish ortib borayotganidan ham ko‘rish mumkin. Ko'proq malaka va malaka oshirish markazlari mavjud. Masalan, Skolkovo rezidenti VR kontseptsiyasi 2020-yildan buyon taʼlimda VRni tatbiq etishni oʻrgatib keladi va shu vaqt ichida 300 nafar oʻqituvchini tayyorladi. 2021 yil oxirida kompaniya Rossiya Federatsiyasida birinchi marta VR joriy etish tezlatkichlarini o'tkazdi, u o'qituvchilar e'tiborini tortdi va 2000 ta arizalarni to'pladi.

Uskunalar ham ancha arzonlashdi. TrendForce tahlilchilarining fikricha, 2023-yilda 18,81 million VR va AR qurilmalari sotiladi (bu 2020-yilga nisbatan 4 barobar ko‘p). CCS Insight ekspertlari esa 2025 yilga borib sotilgan qurilmalar soni 71 millionga yetishini taʼkidlamoqda.Oʻtgan yilgi prognozga koʻra, besh yillik istiqbolda bozor yiliga oʻrtacha 37 foizga oʻsishi mumkin.

O'qituvchi uchun VR-o'rganish

O'qituvchilarning ta'limi bir necha yo'nalishda amalga oshiriladi. Federal hujjatlarga e'tibor qaratgan holda, hududlar zamonaviy ishlanmalarni qo'llash uchun o'z dasturlarini yaratadilar. Masalan, Stavropol davlat agrar universiteti o‘qituvchilari va universitet xodimlari uchun raqamli ta’lim muhitida qo‘shimcha malaka oshirish dasturini yaratdi. U turli fanlar bo'yicha darslarda VR / AR dan foydalanishni o'rganadi. Kirov viloyati ta'limni rivojlantirish institutining o'quv qo'llanmasida VR / AR texnologiyalari ham muhokama qilinadi.

Xususiy texnologiya kompaniyalari ham o'qituvchilarni taklif qilishadi. Masalan, Skolkovo VR kontseptsiyasi Rossiyada birinchi VR akademiyasini ishga tushirdi. Bu yerda siz 3 ta ta'lim kurslarini onlayn (36 va 72 soatlik) o'tkazishingiz va malaka oshirish sertifikatiga ega bo'lishingiz mumkin. Maktablarda VR faolroq joriy etilishi bilan kompaniya o‘qituvchilar uchun xakatonlar, akseleratorlar va musobaqalarni o‘tkazishni rejalashtirmoqda.

VR akademiyasi, shuningdek, o'qituvchilar orasida ekspertlar hamjamiyatini va VR ekotizimini rivojlantiradi. Virtual haqiqat darslari bozorida ular o'z tajribalarini baham ko'rishlari va hatto pul ishlashlari mumkin bo'ladi. O'qituvchilar o'z tadbirlarini tashkil qiladi va hamkasblariga virtual haqiqat texnologiyalari asosidagi echimlarni o'zlashtirishga yordam beradi. Muayyan ta'lim muassasalari ehtiyojlari uchun ular maktablar talabiga binoan onlayn va oflayn kurslarni o'tkazishni rejalashtirmoqdalar, shuningdek, VRni amalga oshirish bo'yicha maslahat berishadi.

Maktablarda VR qanday bo'lishi mumkin

O'qituvchilar uchun o'quv dasturlarida VR elementlari bilan darslarni o'tkazishning turli formatlarini hisobga olish juda muhim, chunki sinflar guruh yoki individual ish bo'ladimi, sinfda qancha o'quvchi borligi, qanday jihozlardan foydalanilishiga qarab turlicha tashkil etilishi mumkin.

Sinfda virtual haqiqat texnologiyalaridan foydalanishning an'anaviy g'oyasi VR ko'zoynak va kontrollerlar bilan ishlaydigan bolalardir. Ushbu variant ko'pincha yangi texnologiyalardan foydalangan holda maktablarda topiladi. Shu bilan birga, bitta dars uchun dubulg'alar sonini kamaytirish uchun yigitlar ikki guruhga bo'lingan. Biri nazariyadan o'tadi yoki "bizning haqiqatimiz" da vazifalarni bajarsa, ikkinchisi VR simulyatorlarida mashq qiladi. O'qituvchi sinfning parallel ishini qanday tashkil etishni, real va virtual haqiqatda qanday vazifalarni berishni tushunishi kerak.

Yana bir variant - kiyinmaydigan qurilmalardan foydalanish. Bunday ta'lim yechimlari Skolkovo jamg'armasi rezidenti Visionero kompaniyasi tomonidan ishlab chiqilmoqda. Harakatni suratga olish kameralari va 4K proyektorlari bo'lgan multimediya xonasi bir vaqtning o'zida butun sinf uchun virtual maydon yaratadi, bu virtual ob'ektlar bilan 2D va 3D interaktiv o'zaro ta'sirni ta'minlaydi (ya'ni, ularga "tegish" mumkin, ular ta'sir qilishi mumkin). Yigitlar zalda sodir bo'layotgan voqealarga to'liq sho'ng'ishadi - ular boshqa tarixiy davrga ko'chiriladi, kosmosda sayohat qilishadi, jismoniy hodisalarni kuzatishadi, voleybol yoki hatto golf o'ynashadi. O'qituvchi bir vaqtning o'zida butun sinf uchun nazariy vazifalarni bajarishi va o'z so'zlarini "virtual taqdimot" bilan ko'rsatishi mumkin, siz guruh ishlarini tashkil qilishingiz, ekskursiyalar o'tkazishingiz mumkin.

Virtual haqiqatdan foydalanadigan materiallar biologiyadan tortib jahon madaniyatigacha bo'lgan turli fanlar uchun foydali bo'lishi mumkin. Bundan tashqari, ta'lim muhitida VRni joriy etish texnologiyani ishlab chiqarishga joriy etishga yordam beradi. Uning maktablarda faol joriy etilishiga to'sqinlik qilayotgan sabablar orasida an'anaviy ravishda uchta asosiy sabab aniqlangan: qimmat uskunalar; VR/AR texnologiyalari uchun kam taʼlim dasturlari; o'qituvchilar sinfda VR/AR dan qanday foydalanishni bilishmaydi. Har uchala yo‘nalishda ham ishlar izchil davom etmoqda. Lekin eng yangi texnologiyalarning qadr-qimmatini, ularning bolalarga bo‘lgan talabini, qulayligi va ko‘rinishini o‘qituvchilarning o‘zlari tushunishi nihoyatda muhim. Shunda ular yangi formatlarni o'rganishga va ulardan faol foydalanishga undaydilar.